Ik zie ze weer massaal voorbij komen. De oproepen van: Koop bij de plaatselijke detailhandel en steun de lokale ondernemers. Mee eens hoor, als je iets kunt kopen om de hoek en de juiste service krijgt waarom zou je het dan verderop gaan kopen?

Maar lieve ondernemers, als ik door centrums loop en bij vele van jullie binnenstap begrijp ik heel vaak waarom bij jullie de omzet terugloopt. Jullie wijzen allemaal massaal naar internet …. online shoppen maakt jullie winkels kapot. Maar 1 vinger naar de dader is 3 naar jezelf. WAKE UP …. internet biedt juist kansen die jullie voorheen niet hadden. Verdiep jullie eens in Retailtrends & cijfers. En ontdek dat het percentage dat er gekocht wordt in de fysieke winkels voor mode en wonen nog ver boven de 50% ligt. Ga eens een kijkje nemen bij Conceptstores die draaien als een trein. Mooie omzetten zijn mogelijk, ook in 2016. MAAAAAR …. daar moet je wel iets voor doen! Daar moet je voor ondernemen en geen winkeltje spelen. Ondernemen betekent vooruitdenken, innovatief zijn, je nek uitsteken en risico’s nemen. Trends volgens en toepassen binnen je eigen mogelijkheden. Authenticiteit creëren, meerwaarde bieden, verwachtingen overtreffen. En dat succes is niet afhankelijk van je locatie en de passanten. Ik ken heel succesvolle ondernemers die gevestigd zijn op de meest onlogische locaties maar waar meer traffic is dan bij ondernemers op een A1 locatie. Het heeft allemaal te maken met de ondernemingsgeest en de energie die er in de zaak hangt. De energie die bepaald wordt door de mensen die er staan. JULLIE maken het verschil. Durf eens ECHT te kijken door de ogen van de klant, ga eens na of je nog met passie in je zaak staat en onderzoek wat JOUW meerwaarde is. En als je er zelf niet uitkomt, vraag dan eens advies. Innovatief advies, Out of the box … want met kleine aanpassingen ga je het niet redden in deze tijd. Als je succesvol wilt zijn zul je uit je comfort zone moeten komen en moeten veranderen.

Succes, groetjes Marjon.